Jarig Ferrari zet in op groei! (bron fd)

Ferrari is 70 jaar. De eerste officiële Ferrari – de 125 S – zag op 11 mei 1947 het levenslicht. Toen showde oprichter Enzo Ferrari zijn eerste model onder eigen naam aan het publiek op het racecircuit van Italiaanse Piacenza. De bolide was rood, de typische kleur voor latere Ferrari’s. Enkele weken later boekte deze auto zijn eerste overwinning tijdens de Grand Prix in Rome.

Exclusiviteit staat hoog in het vaandel. In oktober 2016 begon op de motorsalon van Parijs het jubileumjaar met de introductie van een speciale serie. De vijf modellen worden in 70 thema’s aangeboden. Thema’s die verwijzen naar historische coureurs – als Stirling Moss, Niki Lauda en Michael Schumacher – en naar historische modellen als de 250 GTO en de F40. Alle 350 bolides waren verkocht voordat die aan het brede publiek werden gepresenteerd. Net als de open versie van de LaFerrari (in jargon ‘spider’). Die zijn naar verluidt verkocht aan liefhebbers die al een gesloten LaFerrari in bezit hebben.

De verkoopaantallen nemen desondanks toe. Afgelopen jaren lag de groei rond de 5%. In 2017 verwacht Ferrari 8.400 nieuwe auto’s af te leveren. Op termijn wordt ingezet op 10.000 stuks op jaarbasis, als het aantal rijken verder toeneemt. Van 1947 tot en met nu zijn ongeveer 195.000 Ferrari’s verkocht aan welgestelden.

De klapper was de 500e LaFerrari die eind 2016 voor $ 7 mln (ca. € 6,6 mln) is verkocht. Aanvankelijk was de grens gelegd op 499 stuks, maar de opbrengst van het extra exemplaar ging naar de slachtoffers van de zware aardbeving in Italië op 24 augustus 2016.

Ook oude modellen zijn gewilde objecten. Regelmatig wisselen klassieke Ferrari’s voor miljoenen van hand. De Ferrari 250 GTO uit 1962, met het serienummer 3851GT, staat bekend als de duurste auto die via een veiling werd verkocht. Op 14 augustus 2014 werd de auto voor $ 38,1 mln verkocht op een veiling in Californië. De lijst met de 25 duurste klassiekers bestaat uit 18 Ferrari’s.

(bron fd mei 2017)

Geplaatst in Uncategorized.